Aangekomen

Woensdag 5 juni 2013

Eindelijk was het zover. Onze huwelijkreis stond voor de deur. We keken er erg naar uit om naar Tanzania te vliegen. Het is echt er een lange trip, met zelfs een overnachting in Doha.

Rond 14u waren we op de luchthaven van Zaventem. Onze vlucht zou om 16u vertrekken. Nadat de bagage ingescheept was nog eventjes wat gedronken. Het was namelijk erg kalm, dus de wachtrijen zouden nog wel meevallen. Een uurtje voor opstijgen dan de nodige controles gedaan en richting de gate gegaan. Hier dienden we nog even te wachten alvorens we op het vliegtuig mogen. Met rijen van 2 - 4 - 2 stoelen was het een middelgroot vliegtuig. We kregen een plaatsje aan de rechterkant. Nu, doorheen de vlucht zouden we eigenlijk nog kunnen wisselen, want het aantal passagiers was eerder laag te noemen. Het zat in elk geval verre van vol.

Iets na 16u kwam er dan beweging in het vlietuig en stonden we al snel op 'tarmac'.

Van de vliegtuigmaatschappij, Quatar Airways, werden we direct verwend. Op elke stoel lag een fleecedekentje en een kussentje voor tijdens de vlucht. We waren ook no gniet lang opgestegen toen ze langskwamen (een eerste keer) met doekjes om ons te verfrissen en een snoepje. Nauwelijks was dat volledig opgegeten als de aperitief eraan kwam.We konden kiezen welke drank en kregen een zakje aperitiefkoekjes. Toen wisten we het al, hier zouden we verwend worden.

Rond 17u30 kregen we dan onze maaltijd. We konden kiezen uit biefstuk of kip en kozen beiden voor kip. Daarnaast kregen we ook een klein salaatje als voorgerecht, en een dessertje (verschillende, een chocolatje, rijstpapje). We besloten de dessert nog even bij te houden kwestie van niet direct vol te zitten.

Een halfuurtje later kwam het voltalige personeel (m.u.v. de piloot gelukkig) echter naar ons. Omdat het voor onze huwelijksreis was, kregen we een taartje, nu, zeg maar taart. Daarbij kregen we ook 2 glazen champagne.

We kregen het maar voor een kwart op, al het eten zorgde ervoor dat we al vol zaten, en dan nog dit. Het was wel erg leuk natuurlijk. De taart kwam van een pattiserie uit Zaventem, dus men had wel wat moeite gedaan.

Na onze taart was het eventjes wat rustiger, maar elk half uur kwam men toch met drank langs.

Een uurtje voor aankomst kwamen ze dan nog eens rond met een soort van warme wrap roll. Weeral eten. Als men zegt: ik b en bijgekomen op reis, dan is dat waarschijnlijk omdat men met Qatar Airways gereist heeft...

Rond half 12 plaatselijke tijd kwamen we daan aan op de luchthaven van Doha. Een immens grote luchthaven, waar men druk aan het werk is. Blijkbaar opent er in 2013 een volledig nieuw stuk. Nu is het zo dat alles met bussen. En de afstanden waren toch wel een aantal kilometer.

Toen we uitstapten viel direct op dat het daar iets beter weeer was dan in België. Het was dan wel midden in de nacht, het was nog 32 graden. Zweten ;-)

Wij dienden de bus te verlaten bij de Arrival hal. Hier is er een balie waar je een hotelvoucher krijgt. Daarna was er nog een volledige paspoortcontrole en kregen we de eerste stempel in ons internationaal reispaspoort: Qatar. Van iedereen wordt er ook een foto genomen. In de aankomsthal zelf stond de chauffeur van ons hotel ons op te wachten. Toen al zijn passagiers er waren vertrokken we naar het hotel. Hier meldde men ons dat we direct konden gaan dineren. Nog eens eten, dat zou niet goedkomen. We verkozen maar om direct te gaan slapen.

Op de kamer (die erg ruim was en sober, strak maar wel deftig) stond de airco vollebak. Dat zorgde voor behoorlijk wat lawaai. Deze dus maar afgezet, oordopjes in (want ook de frigo maakte heel wat lawaai) en proberen slapen. Dat ging niet supergoed vanwege de warmte.

Om 4u ging dan de telefoon, de wake up call. Het ontbijt ging open om 4u30, dus eerst nog even verfrist, en dan gaan ontbijten. Het was een korte nacht, maarja, we zijn toch even in slaap kunnen vallen.

Om 5u werden we terug beneden verwacht voor de transfer naar de luchthaven. Op dat uur was het al volledig klaar in Qatar dus we konden even rondkijken in de stad.

De check-in en douanecontrole gingen gemakkelijk. Wederom werd een foto genomen en dan konden we naar de gate. Daar merkten we dat we voor onze 2de vlucht nog een tussenlanding maken in Dar Es Salaam. Vervolgens vlogen we door naar Kilimanjaro Airport.

En toen waren we eindelijk op Tanzaniaanse bodem. Na de nodige formaliteiten (visum, vingerafdrukken en foto) konden we op zoek naar de gids. Deze vonden we al snel, maar het was gewoon iemand die ons naar onze eerste verblijfplaats zou brengen. De gids ontmoeten we morgen pas. Eerst nog vlug even gestopt voor een foto van de Kilimanjaro. Jammergenoeg lag hij wat in de mist.

Na een toch wel lange rit (nu, langer dan gepland) kwamen we aan de logde. Onderweg zagen we heel veel typische beelden van Afrika. Amerikaanse merken van Cola die als voorgevel gebruikt werden (de reclameborden). Langs de kant van de weg zag je ook  heel wat troepen van koeien, geiten en schapen.

Bij de lodge werden we vriendelijk onthaald met een welkomsdrankje. Snel werden we begeleid naar ons huisje, verscholen tussen al het groen. Erg mooi gelegen in elk geval. Een kamer met deftige badkamer. Er lag ons ook een mand fruit te wachten, echter voor de zekerheid niet opgegeten.

S avonds zijn we dan op het terras gaan eten. Het was er erg gezellig zitten. Als maaltijd kregen we een viergangenmenu met als hoofdmaal een soort stoofpotje van lam met rijst.

Vooraleer we teruggingen naar onze kamer/huisje nog even aan het kampvuur gezeten. Snel echter gaan slapen want we waren erg moe.